•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lyckosamt samarbete med Optimera

lördag 1 augusti 2020
Bild till nyhet

Tydliga produktförpackningar gör succé
I samband med att avtalet skrevs tog EJOT fram nya förpackningar och en design på etiketterna som hjälper kunden att snabbt hitta rätt produkt. Etiketterna har en rubrik och dimension som är välexponerad, bakgrunder som visar det material produkten är avsedd för och färgkodningar för inomhus/utomhus/utomhus i mycket aggressiv miljö. Allt för att göra det så enkelt som möjligt för kunderna att hitta rätt. Nu firar förpackningarna tre år på hyllorna och reaktionen från slutanvändaren har varit mycket positiv.

”Designen togs fram när vi skrivit avtal med Optimera. Vi är ett företag som riktar oss mot den professionella bygghandeln, och det ska även förpackningarna och etiketterna spegla. För oss var det en självklarhet att ta ett helhetsgrepp på hur våra produkter exponeras i butik.”  Säger Pär Andersson, Försäljningschef på EJOT. 

 

Kunskap ute på projekt
En del av Optimeras affärsidé är att vara den mest innovativa, professionella och effektiva bygghandelskedjan i Sverige med inriktning på proffs. Samarbetet med en tillverkade aktör erbjuder möjligheten att vara innovativ och ta fram professionella fästelement tillsammans med slutkund.

”Det som gör vårt samarbete unikt är möjligheten att erbjuda expertkunskap ute på byggprojekten. Våra säljare gör projektbesök och provdragningar tillsammans med EJOT. Detta ger inte bara den bästa infästningslösningen, utan även förtroende för oss och vår leverantör. Det har nog varit den största förändringen för oss.” – Säger Johan Brorson, Sortimentsansvarig LBM på Optimera.

Som tillverkare med 16 fabriker runt om i världen kan EJOT övervaka näringskedjan för produkterna, erbjuda unika lösningar och besitter dessutom kunskap om tillverkning och material på en högre nivå jämfört med handelsbolag.

Utbildningscenter
En av byggstenarna i EJOT och Optimeras satsning tillsammans har varit utbildningar. Förutom utbildning i fält har flera filialer utbildats i EJOT:s utbildningscenter i Örebro. Infästning i gips- och spånskivor samt träkonstruktioner har varit huvudfokus, men utbildningar inom tung infästning har även varit på agendan. Genom utbildningarna får Optimeras säljare en bredare och djupare kunskap om infästningarna, vilket i sin tur hjälper kunden ännu en gång att välja rätt produkt. Utbildningarna genomförs både interaktivt, teoretiskt och praktiskt. 

Digital bygghandel

Utöver förändringen i butikshyllorna, expertrådgivning ute på projekt och utbildningar så har Optimera och EJOT sett över produkter på optimera.se som kan ha passande rekommenderade tillbehör inom infästning. Exempelvis så får du upp ”Träskruv Försänkt C1 – 4,5x45mm” när du är inne på produktsidan för ”Konstruktionsplywood CE2+”, med största sannolikhet måste även skruven inhandlas och kunden behöver nu inte navigera sig till skruven.

En tumregel är att skruven ska vara dubbel längd av det material som ska fästas. Med hjälp av ”Rekommenderade Tillbehör” på optimera.se får du exakt vilken dimension och längd som passar den valda produkten. Dessutom har algoritmerna koll på om du ska montera inomhus eller utomhus, vilket också förändrar urvalet av skruv.

Ljus framtid tillsammans

Samarbetet har uppfyllt alla de förväntningar som fanns för tre år sedan, även om det varit ett eller två gupp längs vägen. Produktförpackningarna, exponering i butik, projektbesök, provdragningar, utbildningar, regelbundna produktnyheter, produktdatahantering, automatiserat orderflöde och mycket mer. Allt detta landar i ett lyckosamt samarbete och framtiden ser ljus ut.